اسامه عسول
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شبــــــــــــــ( Online )ـــــــــــــــــــــاب

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

بورصتى اليوم

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin

المساهمات : 211

بورصتى اليوم Empty
مُساهمةموضوع: بورصتى اليوم   بورصتى اليوم Icon_minitimeالإثنين فبراير 02, 2009 6:22 am

من منا لا يريد ان يكون علي الاقل غيني
يتجوز البنت اللي بيحبها
يركب احسن عربيه
يسكن في فيلا علي الاقل وطبعا عنده شليه خاص
وووووووووووو
الذي لايريد ميكملش قراءه في الموضوع
اما الناس الطموحه اتشرف بقرائتهم لموضوعي

..........انت فكرت ازاي تحصل علي كل هذا ؟؟؟؟
طب متيجي نفكرمع بعض ونتبادل الافكار
اول فكره ..... التداول في البورصه.............
انا سني الان 19سنه وبستثمر في البورصه من 3سنين بس طبعا باسم ولدي لان القانون بيمنع من هم دون ال21سنه
انا خبرتي كبرت مع الوقت ومش هبخل علي اي حد عايز يستفسر عن حاجه ....المهم انا عملت دراسه جدوي بقدمها ليكوا عسى ان يستفيد منها احد وهييييييي
1.خد قرض من البنك حوالي15000جنيه
2.ادخل بيهم في البورصه وخد خدمه التداول الالكتروني والشاشه اللحظيه واشتغل وانت في البيت علي الكمبيوتر بتاعك اواي جهاز متصل بل نت (هذه الخدمه للي رصيده اكتر من 10000جنيه ومن شركه هيرميس لتداول الاوراق الماليه )
3.اشتري اسهم تكون قيمه السهم اقل من 2 جنيه (علشان تكون العموله اقل و عند اقل مكسب حتي لو5قروش تجمع معاك مبلغ)

.............وطبعا الاول لازم تعرف يعني ايه بورصه وازاي تكسب منها وكل شيئ عنها وكذلك ازاي تاخد القرض وازاي تحسب الفوائد..........والاهم انك من مكسبك في البورصه تسدد الاقساط بتاعت القرض

بص انا هديك فكره مختصره عن كيفيه التداول في البورصه وكمان خطه انا عاملها علشان تحقق اراح شبه خياليه وديه خلاصه خبره ومجهود
اولا .انا بكسب عندما اشتري السهم بسعر رخيص وابيعه بسعر اغلى يتم تحديد الأسعار طبقا لنظرية العرض والطلب مثل أى سلع أخرى.
ثانيا.علشان العمليه تتم (بيع /شراء)شركه السمسره اللي بتنفذلي بتاخد عموله وتكون بحد اقصي(7جنيه لكل الف جنيه)
ثالث.الخطه
انت معاك15000جنيه -105عموله=14895ج
اشتري بيهم اسهم قيمه السهم 1.30ج
اذا العدد11457سهم
فوت يوم او اكثر ورح بيع(القانون)علي ثمن 1.40ج وده تمن قليل جداااااا بلنسبه لمثل هذه الاسهم (10قروش)
اذا انت هتبيع ب16039ج(11457سهم*1.40ج)-115عموله=15924ج
وبذلك تحقق مكسب =15924-14895=1029ج
كرر العمليه دي اكتر من مره في الشهر
انت ممكن تنفذ في شركه واحده بهذه الطريقه اكثرمن11مره
نفرض انك نفذت3مرات فقط في الشهر(في اسوء الظروف)
.....كد تحقق مكاسب لاتقل عن 3000ج شهريا وطبعا الشهر القادم مكسب اكثر (لذياده راس المال)

.........2.......ازاي تاخد قرض............................
انا مش بفهم اوي في الموضوع بتاع القرض بس دي نتيجه بحسي في هذا الموضوع
1.
يحد د العميل المبلغ المطلوب ومدة السداد بالسنوات ، بينما يحدد البنك نسبة العائد (الفائدة) وهي تتراوح في الوقت الحالي بين 5.5% الى 7% وبالتالي يتأثر القسط وفقاً لعدد السنوات والفائدة ، ويحسب القسط وفق المعادلة :

القسط = (مبلغ القرض × نسبة الفائدة × عدد السنوات) + مبلغ القرض ÷ عدد الاشهر

وعدد الاشهر هو باالطبع عدد السنوات مضروباً في 12

2.ان يكون العميل اكبر من 21 سنة
3.ان يكون صافى دخله الشهرى 1000ج فأكثر للموظفين في القطاع الخاص"اساسي +متغير"/أو1500ج صافي "اساسي +متغير" لموظفين القطاع العام والحكومه/أو 2000 ج للشركات الصغيره /او 3000 لأصحاب الاعمال الخاصه.
...........اذا لو اخذت القرض وسددت علي سنتين هيكون القسط اقل من700ج .....وانت مكسبك اكبر...........
(انامعرفش اخد قرض والشروط مش متوره فيا
وده اللي معطلني )لو فيه حد عنه معلومات عن
القرض او ازي امسك 15000ج في ايدي واسددهم
في خلال سنتين حتي لو25000ج يقولي........
https://osama2010.7olm.org

بورصتى اليوم
صفحة 1 من اصل 1